BRATISLAVA – Zdá sa, že informácia o neuveriteľnom prepade v hospodárení štátnej železničnej spoločnosti Cargo, nemá žiadny vplyv na benefity manažmentu, ktorý je za výsledky zodpovedný. Ak by ste sa totiž v týchto dňoch vybrali do centrály podniku, zrejme prvé, čo by vám udrelo do očí, by bolo zaparkovaných päť nových nablýskaných limuzín značky AUDI. Vedenie Carga pritom tvrdí, že na luxusných autách ešte ušetrí. Budú ich totiž využívať menej ako predchádzajúce limuzíny, ktoré odišli do dôchodku po troch rokoch.
Cargo získalo v týchto dňoch štyri automobily AUDI A6 a pre riaditeľa vlajkovú loď A8 vo verzii Long. A to všetko v čase, keď sa verejnosť mohla dozvedieť, že Cargo je za prvý polrok v strate 12,7 milióna eur. Pritom vlani za rovnaké obdobie bol železničný prepravca v zisku 3,2 milióna eur.
Hovorca Carga Martin Halanda tvrdí, že sa im podarilo na nových autách dokonca ušetriť. Ide totiž o výmenu v rámci zmluvy o operatívnom leasingu, ktorá bola naplánovaná po troch rokoch. „Výbava vozidiel A6 je na rovnakej úrovni, ako mal predchádzajúci manažment, výbava A8 je znížená o cca 28 000 tis. EUR. Výmenou vozidiel dôjde počas doby lízingu 36 mesiacov k úspore cca 28 600 tis. EUR vzhľadom na zníženie povoleného počtu najazdených km a tým zníženým splátkam,“ uviedol. Mesačne by tak po novom malo Cargo platiť 2 024 eur, kým predtým platilo vyše 2 800. Akým spôsobom bude Cargo sankčne splácať prekročenie limitu a či sa nakoniec cena nepredraží, sme sa však už nedozvedeli.
„Uvedená výmena prinesie úsporu a zároveň sa eliminuje riziko bezpečnosti a nerentability prevádzky vozidla. Základnou činnosťou ZSSK Cargo a.s. je zabezpečovanie prepráv, pričom 88% týchto prepráv je medzinárodného charakteru v rámci celej Európy a vozidlá pre vrcholový manažment musia spĺňať primerané požiadavky na bezpečnosť,“ dodal Halanda.
Podľa exministra hospodárstva Juraja Miškova je získanie nových limuzín dôkazom toho, ako nešetrí Ficova vláda v čase krízy. „Je to nehoráznosť, výsmech ľuďom, ktorí dnes prichádzajú o prácu na železniciach. Budem sa pýtať ministra dopravy Počiatka, čo to má znamenať a či si takto predstavuje šetrenie,“ povedal nám.